Опис досвіду

Використання ІКТ та можливостей хмарних Інтернет-технологій на уроках математики

Стрімкий розвиток інформаційних і комунікаційних технологій є одним із факторів, що визначають вектор розвитку сучасного суспільства. Швидкість зміни інформації у світі надзвичайно висока, тому гостро постає питання формування в дитини оптимальних комплексів знань і способів діяльності, формування інформаційної компетентності. У розв’язанні цих проблем важливе місце займає комп’ютерне програмне забезпечення освітнього процесу. Інформаційні технології та їх вплив на зміст освіти, методика й організація навчання залишаються на сьогодні актуальною темою. Це і визначило тему мого педагогічного досвіду, над якою працюю декілька років, «Використання ІКТ та можливостей хмарних Інтернет-технологій на уроках математики».
Метою та ідеєю мого досвіду є обґрунтування актуальності, необхідності й ефективності використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі.
Свою задачу як учителя математики вбачаю в тому, щоб не тільки дати дитині все готове, а й навчити самостійно здобувати знання, допомагати кожному учневі робити наукові відкриття, тобто навчити вчитися. Тому у своїй роботі я визначив такі завдання:
- створити умови для оволодіння кожною дитиною опорними знаннями й уміннями на високому освітньому рівні відповідно до вимог Державного стандарту з математики;
-  формувати в учнів математичні знання засобами інформаційно-комунікаційних технологій на уроках та в позаурочний час;
- сприяти розвитку логічного мислення, умінню аналізувати, синтезувати, узагальнювати;
-         навчити свідомо використовувати знання на практиці;
- учити працювати як самостійно, так і в команді, бути комунікабельним, контактним.
Для виконання цих завдань я визначив такі умови – це, насамперед, можливість залучення кожного учня в активне пізнавальне середовище і чітке усвідомлення того, де та з якою метою будуть застосовуватися набуті знання.
Відповідно до цього я створив алгоритм своєї діяльності:
-  аналіз Базового компоненту і Державного стандарту початкової, загальної і середньої освіти;
-         моніторинг навченості учнів;
- моделювання навчально-виховного процесу з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
Я впевнений, що будь-яка педагогічна технологія – це інформаційна технологія, оскільки основу технологічного процесу навчання складає отримання і перетворення інформації. Особиста практика дає підстави для висновку, що умовою забезпечення цілісного розвитку дитини є інтеграція та синтез ІКТ з технологією розвитку критичного мислення, з хмаро орієнтованими, проектними, ігровими та інтерактивними технологіями, які у своєму комплексному поєднанні становлять основу організації навчальної діяльності учнів.
Проблема впровадження ІКТ у навчальний процес досліджувалась у працях Ю.Горошка, М.Жалдака, Т.Зайцевої, В.Клочка, Н.Кульчицької, Н.Морзе, А.Олійника та інших учених. Новими веб-технологіями в освіті займаються багато науковців, але особисто для мене цікавими є роботи Литвинової С.Г., особливо дослідно-експериментальний проект «Хмарні сервіси в освіті».
При підготовці до уроку з використанням ІКТ важливо знати, що це урок, тому складаю план уроку, виходячи з його мети; при підборі навчального матеріалу дотримуюсь основних дидактичних принципів: систематичності, послідовності, доступності, науковості та диференційованого підходу. Я використовую комп’ютер як при підготовці до уроку, так і в процесі навчання. При цьому він не замінює мене, а тільки доповнює. За допомогою комп’ютера я як учитель математики маю можливість матеріалізувати деякі абстрактні властивості реальних об’єктів, тим самим сприяючи підвищенню доступності навчального матеріалу для засвоєння учнями. Наприклад, завдяки наочності учні мають можливість дослідити самостійно графік функції в залежності від значень коефіцієнтів її рівняння, зобразити геометричні фігури, їх перетини тощо. Складаючи завдання теоретичного та практичного змісту, намагаюся надати творчої, випереджаючої, тренувальної спрямованості. До всіх уроків, незалежно від їх форми та змісту, складаю опорні конспекти, тобто презентації; така форма навчання значно економить дорогоцінний час, папір та саму підготовку до уроку. Не є секретом, що математика складна, серйозна наука, при вивченні якої дитина повинна підключати логічне мислення, пам'ять, обчислювальні навички. Учні швидко втомлюються, тому я активно впроваджую нетрадиційні форми проведення уроків, які вносять пожвавлення в буденне життя дітей, і тому матеріал легко сприймається учнями.
При проектуванні уроку використовую різні програмні продукти: текстовий редактор Word, за допомогою якого готую роздатковий та дидактичний матеріали. Різноманітні тестові програми, такі як Майстер-тест, MyTest, електронні презентації, виконані у програмі PowerPoint, дають можливість мені зробити уроки видовищними й ефективними. Використання мультимедійного проектора на уроці математики відкриває нові можливості для вирішення проблеми ефективності навчання, зокрема, сприяє підвищенню якості засвоєння знань учнями, удосконаленню організації самостійної роботи, активізації навчально-пізнавальної діяльності, дозволяє більш раціонально використовувати час. 
У процесі вивчення математики, учням часто доводиться співвідносити рівняння, нерівності, системи рівнянь з геометричними об’єктами, їх властивостями. Тому викладання математики, особливо геометрії, потребує постійної опори на зображення. Я навчаю учнів, як аналізувати готові зображення фігур (задачі за готовими рисунками, ілюстрації фігур тощо), так і поступово наповнювати зображення (таке наповнення часто відбувається під час доведення теорем та розв’язування задач), тому на слайди виставляю матеріал, який доповнює відомості, що стосуються теми уроку, та виступає носієм навчальної інформації.
Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій, глобальної мережі Internet надає можливість доступу до гігантських об’ємів інформації. Цей потенціал, на сьогодні, я активно використовую при підготовці та проведенні уроку у вигляді готових програмних продуктів (навчальні програми, електронні підручники, комп’ютерні задачники, навчальні посібники, гіпертекстові інформаційно-довідкові системи – архіви, каталоги, довідники, енциклопедії, тестуючі та моделюючі програми-тренажери тощо).
Останнім часом у зв’язку зі стрімким розвитком комп’ютерної техніки та відповідного програмного забезпечення розбудовується єдиний інформаційний простір, тому у своїй роботі впроваджую «хмарні технології».
З успіхом використовую програмні продукти Google+. Залучаю до цього й учнів. Усі їхні творчі надбання: презентації, поезію, цікаві оповідання, творчі задачі, кросворди, ребуси,- збираємо в так званих «хмарах». Цікавою формою роботи є створення спільних навчальних проектів. Для цього я використовую можливості хмарних технологій Google Apps, які надаються користувачеві на безкоштовній основі. Кожен учень має власний акаунт, зареєстрований у Google. Після визначення теми проекту я практикую поділ класу на 3-5 груп. У кожній групі обираємо капітана (координатора групи). Під час роботи над проектом увесь зібраний матеріал до проекту діти зберігають у своїх Google дисках. У спільноті Google+ йде обговорення матеріалів, яке я контролюю та координую разом з капітанами груп. На завершальному етапі проекту на моєму Google диску створюємо спільну презентацію. Після створення презентації кожна група захищає свою частину проекту.
Маючи досвід роботи в «хмарах», спостерігаю ряд переваг:
- можливість проведення он-лайн уроків, тренінгів, круглих столів, інтегрованих практичних занять;
- доступ до своїх матеріалів і документів будь-де і будь-коли;
- он-лайн комунікації з учителями та учнями інших міст і країн;
- одночасна діяльність учасників навчального процесу з обміну інформацією та знаннями;
- забезпечення виконання багатьох видів навчальної діяльності, контролю, оцінювання, тестування.
Опираючись на власний досвід, можу стверджувати, що весь навчальний процес варто сприймати з позиції учня з урахуванням його інтересів. У цій ситуації акцентую увагу на консультативній допомозі як своїм учням, так і їхнім батькам. Батьки є партнерами і учасниками навчального процесу, ціную їхні ідеї, прислухаюся до них. Свого часу виникла ідея так званого інтернет-кейса «Математика+». Це спільнота моїх учнів, їхніх батьків та мене як учителя математики і класного керівника.
В інтернет-кейсі ми виконуємо різноманітні види робіт: готуємося до олімпіад, конкурсів, змагань; досліджуємо біографії видатних учених Полтавщини; готуємо позакласні заходи, вечори, віртуальні подорожі; навчаємо батьків працювати з комп’ютером та створювати презентації; аналізуємо успішність учнів упродовж навчального року; складаємо план спільних дій.
Моніторинг якості знань учнів адміністрацією школи за три останні роки засвідчив підвищення достатнього та високого рівнів навченості учнів.
Результативність моєї роботи прослідковується в тому, що учні за допомогою ІКТ мають здатність застосовувати набуті знання і вміння для розв’язування навчальних і практичних задач з математики, виявляють варіативність мислення і раціональність у виборі способу розв’язання математичних проблем, самостійно застосовують набуті знання в стандартних і нестандартних ситуаціях, уміють співпрацювати в групах, парах, самостійно організовувати свою роботу.

А ще для мене, як для вчителя, надзвичайно важливими є слова Василя Сухомлинського про те, що успіх у навчанні – це, образно кажучи, стежка, яка веде до того куточка дитячого серця, в якому є вогник бажання бути гарним. Тому у своїй роботі я бережу цю стежку і цей вогник.

Презентація досвіду тут

1 коментар:

  1. ДУЖЕ ЦІКАВИЙ ОПИС ДОСВІДУ!ТАЛАНОВИТОМУ УЧИТЕЛЮ БАЖАЮ ЗДІБНИХ УЧНІВ!

    ВідповістиВидалити