Литвинова С.Г.
Дистанційне
навчання у загальноосвітніх навчальних закладах вимагає запровадження моделі,
побудованої на принципі єдності дидактичних і інформаційно-комунікаційних
технологій, що ведуть до створення On-line інтерактивного навчального
середовища. Дистанційне навчання базується на трьох складових: технологічній,
змістовій і організаційній. Базовими компонентами On-line інтерактивного
навчального середовища виступають складові дистанційної освіти, але з розподілом
змістової складової на дві важливі складові методичну та
інформаційно-комунікаційну.
Організаційна складова
передбачає навчання і перепідготовку викладачів дистанційного навчання, педагогічний
супровід учнів у процесі навчання, тобто організацію і проведення навчального
процесу. Самою головною ланкою цього ланцюжка є наявність (розробка,
створення і підтримка) інформаційних ресурсів.
Технологічна складова
не може існувати без відповідної матеріальної бази і програмного забезпечення,
що вимагає як одноразових капіталовкладень (комп'ютери, мережі, програмне
забезпечення), так і постійних (технічна підтримка, супровід програмного
забезпечення, оновлення тощо).
Змістова складова
поділяється на методичну та інформаційно-комунікаційну. Методична складова — це створення
інформаційних ресурсів у вигляді курсів дистанційного навчання, методична
підтримка, розробка наочності, дидактичний супровід. Інформаційно- комунікаційна складова
— це створення спеціалізованих сайтів і порталів, навчальних середовищ.
Дистанційна
освіта реалізується через притаманні їй комп'ютерно орієнтовані педагогічні
технології. На цьому етапі її розвитку можна виділити основні моделі
дистанційної освіти.
Класичні
моделі
Такими моделями є: самостійна робота
учнів, відкрита освіта плюс клас, розподілений клас.
Самостійна робота
учнів. Учні працюють самостійно. Ця модель розрахована на
вільне переміщення учнів, можливість працювати в асинхронному режимі. Їх забезпечують
всім необхідним методичним і навчальним матеріалом, включаючи навчальні
програми. Вони мають можливість встановлювати контакт із консультантом
школи, який відповідає на питання, оцінює їхню роботу.
Контакти можуть встановлюватися за допомогою телефону, голосової пошти,
телеконференції, електронної пошти або звичайної пошти.
Відкрита освіта + клас.
Модель передбачає використання традиційного друкованого матеріалу, інших
засобів навчання (відеозапис, звукозаписи), які повинні забезпечити учню
можливість працювати в індивідуальному темпі, використовуючи при цьому у разі потреби
інтерактивні телекомунікаційні технології для групової роботи студентів.
Розподілений клас.
Ця модель будується на організації навчального процесу в режимі реального
часу. Заняття ведеться з групою учнів очного відділення одночасно з
«віддаленими» учнями за допомогою інтерактивних телекомунікацій,
відеоконференцій. Використання цієї моделі припускає, що учні збираються в
призначений час перед своїми комп'ютерами або в аудиторії засобами
відеоконференцій.
Модифіковані
моделі
Це — інтеграція очних і дистанційних
форм навчання Це найбільш перспективна модель, як показує вже накопичена
практика, причому застосовано як до шкільної освіти (профільні курси,
використання курсів ДО для поглиблення знань, ліквідації пропусків у
знаннях), так і довузівської.
Інтеграція
дистанційного й очного навчання вельми перспективна й
у частині ширшого використання учнівського компоненту, навчання за індивідуальними
програмами, яке останнім часом усе більш широко розповсюджується в
наших школах, особливо в старших класах.
Мережеве навчання.
Мережеве навчання необхідне для тих випадків, коли виникають складнощі з
якісним забезпеченням учнів очними формами навчання (для дітей-інвалідів,
сільської місцевості, а також для студентів і дорослого населення, які хочуть
підвищити свій професійний рівень, змінити професію тощо). У цьому випадку
створюються спеціальні, автономні курси дистанційного навчання з окремих
навчальних предметів, розділів або тем програми, або цілі віртуальні школи,
кафедри, університети.
Мережеве навчання і
кейс-технології. Модель мережевого навчання і
кейс-технологій призначена для диференціації навчання. Набагато ефективніше
будувати навчання, спираючись на вже видані підручники і навчальні посібники,
за допомогою додаткового матеріалу, що розміщується в мережі, або поглиблювати
цей матеріал для просунутих учнів, давати додаткові роз'яснення, вправи для
слабких учнів.
Інтерактивне
телебачення (Тwо-wау TV). Остання
модель (інтерактивне телебачення) пов'язана з телевізійними технологіями і
поки дуже дорога. Це трансляція занять за допомогою відеокамер і телевізійного
устаткування на відстань. Це модель розподіленого класу, про яку мовилося
вище. Час покаже, що виявиться доступнішим, — інтерактивне телебачення або
відеоконференції в мережах.
Ця модель дистанційного навчання
повністю імітує очну форму.
навчання
в реальному часі з одним або групою учнів, під час якого використовуються web-камери
та
віртуальна
інтерактивна дошка.
Віртуальний клас розташовано в
освітньому навчальному Інтернет-середовищі WIZIQ (Індія).
Одна із моделей організації навчання в On-line інтерактивному
навчальному середовищі представлена на рис. 3. Ця модель дає змогу працювати
одному вчителю з кількома учнями одночасно: проводити опитування, тестування,
прослуховувати відповіді, давати можливість (по черзі) кожному учневі писати
відповіді на віртуальній інтерактивній дошці, слухати запитання, креслити
схеми тощо.
1) створення
електронних скриньок для вчителів і учнів;
2) діагностика
комп'ютерного обладнання в закладі;
3) закупівля
WEB-камер
для вчителів і учнів;
4) налагодження
і заміна комп'ютерної техніки;
5)
навчання вчителів;
6)
навчання учнів;
7)
проведення пробних On-line уроків.
1) розробка
і проведення On-line уроків з математики, англійської мови,
природознавства, російської мови, української мови, історії, географії та ін.;
2)
напрацювання навичок On-line-спілкування;
3) виявлення
й узагальнення помилок під час трансляції уроку;
4) відбір
найефективніших методів подання матеріалу і контролю знань.
III
етап. Корекційний.
Обговорення кожного тренінгу, уроку і планування наступних кроків для поліпшення
On-line уроків.
Важливими залишаються методичне і
дидактичне забезпечення On-line уроків, а саме: презентації уроків,
тестові завдання, відеоролики, аудіозаписи, тексти (Word), педагогічні програмні засоби тощо.
Усі
ці завдання вчитель розробляє самостійно, і тому потрібно відзначити, що, на жаль, ще й досі: •
відсутні загальнодержавні стандарти володіння ІКТ працівниками освіти; •не
створена відповідна матеріально-технічна база в закладах освіти; •існує
невідповідність між потребами у знаннях і можливостями забезпечення цих
потреб; •низький рівень інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів;
•відсутня
державна підтримка розробки електронних дидактичних матеріалів. Ми пропонуємо
Вам розробки уроків для 5-го класу з основних предметів для використання під
час проведення On-line уроків.
Немає коментарів:
Дописати коментар